四技能を統合させたライティング |
段 階 |
指導内容 |
学 習 活 動 |
指導上の留意点 |
導 入 |
本時の導入 Brain
Storming @ Your
worries A How
to solve the problems? |
T: What is your “worries”? A worry is a problem that you are anxious about.
Exchange your ideas with your partner. S: Exchanging
the ideas.(2mins) T: Then when
you have worries, what do you do? S: Exchanging
the ideas. (2mins) |
・全て英語で対話をすることができるように、教師が例を示す。 ・生徒が交流をした後、その考えをクラスで共有する場をもつ。 |
Matching Activity (information Gap) |
*Introducing “Dear Abby” from Washington Post. *A Group students are given some real problem
letters to read. B Group students, replies. Then, match letters and replies. |
・新聞の悩み相談の手紙と、それに対応する解決方法が書かれた紙を、ペアの生徒にそれぞれ渡し、個人で辞書を使わずに内容を把握した後、ペアで協力してマッチングさせる。 (Adapted
from WRITING Games by Charles
Hadfield and Jill Hadfield(2007)) |
|
展 開 |
Writing Activity (Individual) |
*Each
student is given a role card and then read it within 2 minutes. T: You’re a poor animal.
Please tell your terrible situation to you partner without looking at
your card. After that, ask your partner to give you advice. S: Students
write a letter to the problem. (for 10-15 minutes) |
・Useful Languageの共有をする。 ・作文を書く時間は、十分に確保する。 ・その後、作文を自分で推敲する時間をとる。 |
Speaking (In pairs) |
T:Now, you are
going to tell your advice to your friend dog, Fido, or a horse, Beauty. S:
Exchanging letters by reading aloud. S: After listening to partner’s advice, the listeners tell what they think about it. |
・RejoindersやClarificationsを使って話す。 |
|
Sharing |
*4-5
students read their writings in front of the whole class. |
・発表者に対するコメントを、何人かの生徒が述べる。 ・その生徒ならではの視点や表現の良さを、クラスで共有する。 |
|
まとめ |
まとめ・挨拶 |
*Teacher admits
students’ effort and encourages students to keep learning. |
・家庭での宿題を提示。 |